محققان آمریکایی راه کارهای محافظت از قلب را برای نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 بررسی کردند

12اکتبر 2018- پس از یک بازنگری بر مقالات علمی منتشر شده، محققان آمریکایی بر اهمیت ورزش برای کمک به نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 بمنظور جلوگیری از ابتلا به عوارض قلبی تاکید کردند.
محققان مرکز تحقیقات دیابت Joslin در ایالات آمریکا،  با 22 نفر از نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 و گروهی از والدین که فرزندانشان به این بیماری مبتلا بودند، در این مطالعه مصاحبه کردند.
بعضی از جوانان شرکت کننده در این مصاحبه، همچنین به بیماری دیس لیپیدمی مبتلا بودند که به افزایش چربی ناسالم در خون اطلاق می شود. عدم درمان بموقع دیس لیپیدمی می تواند به بیماری های قلبی و عروقی مانند مسدود شدن سرخرگ ها یا حملات قلبی منجر شود.
حفظ سلامت قلب برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 اهمیت دارد و محققان می خواستند بهترین راه ها را برای برقراری ارتباط با جوانان بمنظور کمک به آنها برای اجتناب از ابتلا به عوارض قلبی بررسی کنند.
نتایج این مصاحبه ها نشان داد که والدین در مورد شروع درمان کودکانشان با داروهای جدید « دو دل » بودند و آن را «آخرین راه حل» میدانستند.
در میان استراتژی های کلیدی، یک توصیه به پزشکان و متخصصان مراقبت های بهداشتی، ارائه ی راهنمایی های واقع گرایانه و اختصاصی برای هر بیمار بود.برای مثال، در رابطه با ورزش، تشویق به گرفتن یک پارتنر ورزشی که بطور منظم  بتواند با کودک یا نوجوان به ورزش بپردازد و یا پیوستن به باشگاه های ورزشی.
دکتر Michelle Katz، مدیر بخش اطفال، نوجوانان و جوانان مرکز دیابتجاسلین، که این مطالعه را هدایت کرد، گفت: ما متوجه شدیم که نوجوانان ممکن است دانش زیادی نداشته باشند، بنابراین ما بحث های خود را از یک مبحث کاملا ابتدایی یعنی "فشار خون و کلسترول" آغاز می کنیم. ما هدف خاصی را برای هر یک از آنها تعیین، و بر روی جزئیات آن با بیماران کار می کنیم. ما همچنین نوجوانان را در یک برنامه ی ورزشی با دوستان مجازی وارد می کنیم تا به آنها انگیزه دهیم.
یک نوجوان همچنین به دنبال راهنمایی های شخصی است و می خواهد بداند: خطری که او را تهدید می کند، چیست؟ عوامل خطر برای او کدامند و چه کاری می تواند در مورد آنها انجام دهد؟ چه غذاهایی را می تواند بخورد و یک منوی خوب برای او چیست؟ فعالیت های خوب برای او کدامند؟
در حال حاضر یک آزمایش پایلوت برای تشویق نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 برای بهبود رفتارهایی که شانس ابتلا آنها را به بیماریهای قلبی عروقی کاهش می دهد، توسط این تیم تحقیقاتی راه اندازی شده است.
دکتر Katz افزود: مهم است که نوجوانان بی واسطه چیزی را مشاهده کنند، بنابراین ما سعی می کنیم جایی که آنها هستند را به آنها نشان دهیم، و در مورد آنچه که آنها را تشویق می کند، صحبت کنیم.
به عنوان مثال، به آنها توضیح می دهیم که بسیاری از رفتارهایی که برای سلامت قلب مفید هستند، ممکن است ظاهر یا احساس آنها را بهبود بخشد. برای بعضی از نوجوانان ممکن است کاهش وزن یا داشتن انرژی بیشتر و یا داشتن پوستی زیباتر، انگیزه ی مهمی باشد.
این بازنگری در مجله دیابت کودکان(Pediatric Diabetes) منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/us-researchers-explore-ways-to-help-teenagers-with-type-1-diabetes-protect-their-hearts-94809755.html